Etter jordskjelvet i Kroatia 28.-29. desember hjelper ADRA berørte familier med varme måltider, nødhjelpspakker, takreparasjoner og psykososial støtte. I tillegg koordinerer ADRA hjelpen til ulike organisasjoner i regionen slik at folket får den hjelpen de trenger mest.
Din gave kommer fram!
Takket være hjelpen fra mange engasjerte frivillige, har ADRA-teamet gjennomført detaljerte behovsundersøkelser i 21 landsbyer så langt. I slike undersøkelser registreres det hvilken familie som har hvilke behov. ADRA deler deretter disse dataene med andre organisasjoner i regionen, slik at familiene raskt kan få hjelp. For dette formålet ble det opprettet et IT-billettsystem slik at spesifikke nødhjelpspakker og tjenester kan settes sammen i henhold til familiens behov.
ADRA har også opprettet en «hotline» – en telefonlinje som folk som trenger hjelp kan kontakte. De kan også få psykososial omsorg gjennom dette telefonnummeret. Mange mennesker har lidd av angst og stress siden jordskjelvet.
Nada, 85, er takknemlig for hjelpen fra ADRA
Nada fylte 85 år denne uken. Mange av oss kan ikke engang forestille oss hvordan det er å bo i en avsidesliggende del av Kroatia. Nada bor der, nær episenteret av det alvorlige jordskjelvet – i nærheten av byen Petrinja. Vi møtte Nada under et besøk i Glina-distriktet, der ADRA tar seg av innbyggerne i 12 landsbyer.

Daniel Presecan fra ADRA Kroatia sammen med Nada som er takknemlig for alt ADRA gjør for henne.
Nada bor alene med kattene sine fordi sønnen bor langt borte – i Tyskland. Hun var veldig takknemlig da vi besøkte henne, fordi ADRA-teamet gir henne støtte og hjelp i denne vanskelige tiden: Fra levering av livsnødvendigheter og medisiner, til regelmessige besøk og samtaler. At ADRA-teamet vet om tilstanden hennes er en ekstremt viktig følelsesmessig støtte for henne.
Området til huset hennes er nesten utilgjengelig på grunn av det siste snøfallet. Veien er gjørmete, med store groper og hindringer langs veien. ADRA-teamet gjør et viktig arbeid på stedet og rapporterer at folks grunnleggende behov blir dekket. Det største behovet – og utfordringen – vil være strukturelle tilpasninger og renovering av hus slik at folk kan leve normalt igjen.
Husene er merket grønne, oransje og røde. Grønt indikerer et trygt hus, rødt indikerer umulige levekår. Nadas hus har synlige sprekker, som blir større dag for dag på grunn av gjentatte etterskjelv. Huset er merket oransje, noe som betyr at det trenger strukturell renovering for å ivareta sikkerheten. Spørsmålet er når også Nadas hus vil få et rødt merke. Desto viktigere er det at ADRA er regelmessig til stede og sjekker forholdene.
Hvordan har ADRA hjulpet de berørte så langt?
Så langt (14. januar 2021) har teamet vært i stand til å gi følgende hjelp:
- 1000 varme måltider har blitt delt ut
- 4 containere som kan brukes som husly
- 17 alternative boliger
- 14 hustak reparert
- Noen skorsteiner har også blitt reparert slik at familiene kan holde varme seg om vinteren
- Store mengder lokalt donerte hjelpevarer (mat, klær osv.) koordineres og distribueres
Vil du gjøre mer?
Gi gjerne et bidrag til ADRAs nødhjelpsfond. Dette er penger som brukes der de trengs mest til enhver tid, og som gjør det mulig for oss å hjelpe umiddelbart – også om katastrofen ikke når nyhetene i Norge.
Ja, jeg vil støtte ADRAs nødhjelpsarbeid!