Kvalitetsutdanning er en fjern drøm for altfor mange barn
ADRAs uttalelse på den internasjonale dagen for utdanning 24. januar 2021:
Pandemien har forstyrret utdanningen for millioner av barn og unge over hele verden. 24 millioner barn står i fare for å slutte helt på skolen. Dette kommer i tillegg til de 258 millioner barna og ungdommene som stod uten utdanningsmuligheter i tiden før korona.
ADRA arbeider sammen med våre partnere for å sikre at alle barn i alle land får kvalitetsutdanning. Men vår innsats alene, er rett og slett ikke nok.
Alle barn – i alle land – på skolen, er et presserende kall til hvert enkelt individ og til verdenssamfunnet. Vi oppfordrer regjeringer, beslutningstakere, personer med påvirkningskraft, organisasjoner, ikke-statlige organisasjoner (NGO), trosbaserte organisasjoner (FBO), trossamfunn og enkeltpersoner, til å ta konsekvensene av pandemien på alvor og jobbe målrettet for at alle elever, alle barn og ungdommer, skal få fortsette med utdannelsen sin i 2021 og fremover.
Ti år med framgang i fare for å reverseres
De siste tre tiårene har verden opplevd fremgang:
- Barnedødeligheten har falt fra 12,5 millioner til 5,3 millioner barn per år.
- Forventet levealder har økt fra 64 år til 73 år
- Bruttonasjonalprodukt (BNP) per innbygger har økt med 50%.
- Ekstrem fattigdom har falt fra 36% av verdens befolkning til bare 10%.
Slike resultater er takket være en global utdanningsrevolusjon. Ettersom samfunnsmessige og individuelle fordeler med utdanning i økende grad har blitt anerkjent, har offentlig finansiering og etterspørsel etter utdanning utviklet seg raskt:
- Antallet barn under 18 år uten skolegang har falt fra 372 millioner i 1990 til 258 millioner i 2018.
- Analfabetisme har minsket i løpet av samme periode; fra en av fire mennesker globalt, til færre enn en av syv.
- Antall jenter utenfor skolen har minsket med halvparten, noe som i stor grad minsker ulikheten mellom jenter og gutter.
Med Covid-19 har fremdriften med å sikre at alle barn får utdannelse av høy kvalitet, nærmest stoppet opp. Siden 2015 har antall barn utenfor skolen vært nokså stabilt på om lag 258 millioner. 258 millioner mennesker tilsvarer den totale befolkningen i Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.
De mest sårbare blir alltid hardest rammet
Pandemien er ansvarlig for den største forstyrrelsen av framgang for utdanning i historien, og rammer i mindre og større grad nær 1,6 milliarder skoleelever i mer enn 190 land. De mest sårbare blir hardest rammet.
Nær 24 millioner flere studenter står i fare for å droppe ut av utdanningsforløpet eller ikke ha tilgang til utdanning i løpet av året 2021 på grunn av den økonomiske effekten av Covid19-pandemien alene.
Utfordringer og mulige løsninger
For å reversere de negative trendene og de post-pandemiske konsekvensene for tilgangen til utdanning, foreslår ADRA fire løsningsforslag:
- Finansiering til utdanning
- Inkludering av sårbare grupper i utdanningen
- Kvalitet i utdanningen og beskyttelse av barn
- Utdanning i kriser og konflikt
- Finansiering til utdanning:
Utfordring: Pandemien kan globalt føre til innstramming av statlige budsjetter. Utdanningsstøtten kan falle med 2 milliarder dollar, noe som tilsvarer en reduksjon på 12% fra 2018. Å komme tilbake til et 2018-nivå vil i så fall ta mange år. Dette vil forsterke presset på lav- og mellominntektsland som står overfor store behov med reduserte økonomiske ressurser.
Mulige løsninger:
- Økt innenlandsk ressursmobilisering for utdanning (sikre at utgifter oppfyller minimumsfinansieringsverdier: 4% – 6% av BNP og 15% – 20% av offentlige utgifter).
- Økt hjelp til utdanning (løft hjelp til 0,7% av bruttonasjonalinntekt til minst 10% til utdanning).
- Øke tilgjengelige innenlandske ressurser for utdanning.
- Inkludering i utdanningen:
Utfordring: Barna som ofte blir ekskludert fra utdanning, kommer fra familier som opplever ulemper på grunn av fattigdom, språk, sted, kjønn og etnisitet. De kan tilhøre minoritetsgrupper eller være funksjonshemmet.
Mulige løsninger:
- Utfordre sosiale normer og atferd
- Lokal og globalt fokus på deltakelse i utdanning, takle negative holdninger, stigma og vold.
- Fremme likestilling i utdanning.
- Rettferdige lover og retningslinjer:
- Forpliktelse på internasjonale avtaler som fremmer inkludering av barn med funksjonshemninger.
- Utvikle inkluderende utdanningsrammer (inkludert forbedret lærerutdanning i spesialundervisning, læreplaner som tar opp spørsmål om inkludering og å bygge mer tilgjengelige skolefasiliteter tilrettelagt for barn med spesielle behov.)
- Kvalitet i utdanningen og beskyttelse av barn:
Utfordring:
Anslagsvis 274 millioner barn som går på skolen lærer ikke de grunnleggende ferdighetene som er nødvendige for å leve produktive og sunne liv. Halvparten av barn på grunnskolenivå lærer ikke grunnleggende ferdigheter som leseferdighet og regning. Tre fjerdedeler av ungdomsskoleelevene lærer ikke grunnleggende ferdigheter på ungdomstrinnet. Problemet er sammensatt,- og når utdanningskvaliteten er lav, øker frafallet.
Mulige løsninger:
Forbedre læringsutbytte gjennom:
- Instruksjon: implementere deltakende undervisning og moderne undervisningsmetodikk.
- Opplæring: Øke lærernes kvalitet og kvantitet.
- Vurdering: Implementere bedre verktøy for å måle læringsutbytte.
- Læreplaner: Engasjere lærere i dialog og deltagelse.
Implementere verktøy for å måle læringsutbytte:
- Forbedre læringsutbytte.
- Forbedring av skoleinfrastruktur
- Forbedre inkludering.
- Utdanning i krise og konflikt
Utfordring: Før pandemien ble 104 millioner barn i alderen 5 til 17 fratatt utdannelse på grunn av krig, konflikter og naturkatastrofer. Dette tallet har steget etter pandemien idet 1,6 milliarder elever har blitt påvirket i større eller mindre grad, inkludert 99% av alle studenter i land med lavere inntekt og mellominntekt.
Mulige løsninger:
- Land som er utsatt for katastrofer og berørt av konflikt, bør jobbe med forebygging i deres langtidsplaner for utdanning.
- Flyktningbarn skal være inkludert i nasjonale utdanningssystemer.
- Utdanning skal i minst mulig grad rammes når kriser rammer. Partnerland («giverland») bør sørge for fleksibel og akselerert finansiering i krisetider som er øremerket utdanning.
- Når regjeringer formulerer planene om å gjenåpne skoler, bør sikkerhet for alle og inkludering være selvfølgelige hensyn.
ADRA GLOBAL EDUCATION REPORT: Les hele rapporten fra ADRA her: adra-global-education-report