Strengthening Equity Access and Quality in Education (SEAQE)
ADRA jobber sammen med foreldre, lokalsamfunn, lærere og skolemyndigheter i Etiopia for økt likhet i og tilgang på god formell grunnutdanning. Områdene vi fokuserer på er Arsi Negelle og ATJK distrikter i Oromiya-regionen. Dette prosjektet er en del av et utdanningsprogram som gjennomføres i 2014-2018 i fem land med hver sine konfliktrelaterte utfordringer.
HVORFOR: Etiopiske myndigheter har gjort betydelige investeringer for å forbedre tilgangen på utdanning for alle studenter. De gjør også en innsats for å øke kvalifikasjonene til lærere og tilgjengelighet av utstyr. Det er likevel fortsatt alvorlige problemer knyttet til ressurser og infrastruktur i utdanningssystemet, og skoleledelsen er mangelfull, lærerkapasiteten lav og metodene som brukes mangler studentsentrering. De fleste skolene er fortsatt ikke veldig lærevennlige, og det er fortsatt behov for å utstyre skolene med tilstrekkelige biblioteker, pedagogiske sentre, laboratorier, vannfasiliteter, og kjønnsdelte toalett.
Til tross for satsing for å øke tilgangen for barn til utdanning, har elevprestasjoner ikke forbedret seg tilstrekkelig. Problemer med å oppnå god utdanning er nært knyttet til utfordringer med å fullføre skolegangen. Det er et høyt antall elever som må gå klasser om igjen og et høyt antall som dropper ut av skolen. Dette er spesielt utbredt på landsbygda, hvor vi har valgt å legge fokusområdene våre. En stor barriere mot utdanning er også at barn jobber for å bidra til levebrødet for familien.
Selv om regjeringen har prøvd å minske kjønnsforskjellene og skape åpen tilgang til utdanning for jenter og kvinner på ulike nivåer, er det fortsatt forskjeller, spesielt i videregående skole. I fokusområdene våre har kulturelle praksiser og holdninger i forhold til verdien av jenters utdanning innflytelse på jenters mulighet til å fortsette utdannelsen sin. Tidlig ekteskap sammen med kjønnslemlestelse er fortsatt vanlig å praktisere til tross for at den etiopiske regjeringen har lover som kriminaliserer dette. Selv om den etiopiske regjeringen har forpliktet seg til å jobbe med barn med spesielle behov, er det vanskelig å få tilgang på informasjon om omfanget av problemene rundt funksjonshemminger. Studier tyder likevel på at barn som har nedsatt funksjonsevne vanligvis enten ekskludert fra skolen eller delta på ‘spesialskoler’.
For å løse disse problemene, er SEAQE programmet fokusert på å få alle barn, uansett deres behov, involvert i kvalitetsutdanning i Oromiya regionen. ADRA bruker en helhetlig tilnærming rettet mot bedre skole gjennom sentrale utdanningsaktører, inkludert foreldre, lærere og rektorer, elever, samfunnet og lokale myndigheter.
Mål: Økt utdanningsmuligheter for fattige og marginaliserte barn i Etiopia som bidrar til blomstrende, fredelige samfunn.
Resultat: Innen 2018 har satsingsområder bedre tilgang, kvalitet og likhet i formell grunnopplæringen.
AKTIVITETER: ADRA Etiopia, er en effektiv og erfaren organisasjon med virksomhet i nesten alle regioner av landet. Siden programmet startet i mars 2014, har ulike aktiviteter kommet i gang. Lokale myndigheter skal for eksempel få opplæring for å bli bedre på styring av kvalitetssikker grunnutdanning. Dette omfatter blant annet ikke-ekskluderende læring, effektive planleggingssystemer og kvalitetssikring. Denne treningen inkluderer også profesjonelle lærere i distriktene. En del av treningen som gjennomføres har som mål å bygge kapasiteten til rektorer og lærere i skoleledelse og tilsyn. Dette har blitt gjort på 163 skoler så langt.
Arbeidet i Etiopia har også fokus på å styrke evnen hos lokalsamfunn til å støtte kvalitetssikker og inkluderende utdanning. ADRA har derfor gjennomført intensiv trening for 82 foreldre-lærerforeningen med 529 medlemmer. Dette har fokusert på økt bevissthet om roller og ansvar, og betydningen av inkluderende utdanning. Foreningene har utviklet egne handlingsplaner og det har blitt arrangert dramaforestillinger for lokalbefolkningen som skal øke bevisstheten rundt inkluderende utdanning.
ADRA fokuserer også på infrastruktur i Etiopia, og har bygget en skole som nå er overlevert til Etiopiske utdanningsmyndigheter. Dette har ført til økt tilgang på utdanning for 165 ungdomsskoleelever. ADRA har også påbegynt byggingen av en videregåendeskole.