Fafo har evaluert ADRAs utdanningsprogram i Sahel som vektlegger resultater i klasserom der det er benyttet ny digital teknologi. I forbindelse med dette, inviterte ADRA og Fafo, i samarbeid med Norad, til rapportlansering og drøfting av noen av utfordringene og læringspunktene fra evalueringen.
Geografisk var Sahel og Niger i fokus. Teknologi representerer muligheter for land som Niger, som preges av stor fattigdom, uroligheter og hendelser som stadig forstyrrer barns læring og læreres oppdrag. Digitale verktøy kan endre utdanning og tette gap – men det finnes også en rekke fallgruver som en skal være årvåken for og proaktivt forberedt på.
Seminaret ble innledet av Lisa Sivertsen, avdelingsdirektør i Norad. Temaet for innledningsordene var viktigheten av relevant kvalitetsutdanning for oppnåelse av bærekraftsmålene, og hvordan teknologi kan ha en funksjon i dette.
Ministerråd ved ambassaden i Abuja (Nigeria) og tidligere ambassadør til Mali og Sahel, Rigmor Koti, drøftet i sitt innlegg utfordringer knyttet til utdanning i Sahel-landene, og hvor viktig det er å styrke inkluderende utdanningssystemer i sårbare områder og land.
I 2017 lyste Norad ut nye midler for arbeid i Sahel-landene. Kort tid etter begynte ADRA Norge et helhetlig utdanningsprogram ved 45 skoler i Niger og Mali (i samarbeid med ADRA Niger og ADRA Mali). I videreføring av dette samarbeidet, fikk utvalgte skoler i Niger mulighet til klasserom med e-læring. På seminaret presenterte Astrid Raen Leap Learning og den elevaktive pedagogikken som ligger til grunn. ADRAs E-lærings-klasserom i Niger benytter det pedagogiske materiellet som er utviklet av Leap Learning.
Evalueringen fra Fafo omhandler resultater innen lesing og regning knyttet til e-læring i Niger. Forsker Tewodoros Aragie Kebede, med kompetanse innen statistikk og utviklingsøkonomi, innovative og bærekraftige utdanningsprogrammer, presenterte funn fra forskningen.
Evalueringsrapporten kan leses i sin helhet her:
https://www.fafo.no/en/publications/evaluating-e-labs-in-niger-learning-outcomes-and-implications
Generalsekretær i ADRA Norge. Birgit Philipsen, ga på seminaret ADRAs respons til rapporten.
Paneldebatten ble ledet av Norads Thomas Poulsen, assisterende direktør og leder for Norads utdannings- og forskningsavdeling. Temaet for diskusjonen var «Kan teknologi i utdanning gi rettferdig utdanning og kvalitetsutdanning, eller finnes det dypere tema som teknologi alene ikke kan løse?»
Etter innleggene tidligere, og problemstillingene som allerede var reist, sa svarene seg kanskje selv – men svært kvalifiserte og engasjerte paneldeltagere satte, svært konstruktivt, ord på utfordringer og muligheter.
Paneldeltagerne var Gerd Hanne Fosen, fagdirektør i Norad, Nora Ingdal, utenlandssjef i Redd Barna, Tewodoros Kebede fra Fafo og Dr Kabira Namit fra Oxford universitet i England, tidligere evalueringsspesialist på utdanning i Verdensbanken.
Evalueringsrapporten kan leses i sin helhet her:
https://www.fafo.no/en/publications/evaluating-e-labs-in-niger-learning-outcomes-and-implications