“Om ikke denne skolen hadde fantes, var det mange unge som ikke hadde våget å håpe eller se fremover…»
Naw Paw Htoo Wah, lærer, Myanmar
Naw Paw Htoo Wah er lærer på en av skolene som ADRA støtter i området ved Myawaddy, en by nær grensen mellom Myanmar og Thailand. Hun liker å hjelpe folk i lokalsamfunnet, som ofte har det vanskelig og strever. Hun jobber også hardt for å betale utdannelsen til den yngste broren og søsteren for at de, som hun sier, skal ha bedre muligheter til å klare seg i livet.
I flere år bodde Naw Htoo i en flyktningleir i nærheten. Der studerte hun til en bachelorgrad i teologi på en baptistskole*. Skolen som Naw Htoo arbeider ved nå, er en ADRA-støttet skole for barn som aldri fikk begynt på skolen eller som har falt utenfor. Siden hun ikke har gått lærerskole, får hun ta del i opplæringen for lærere fra ADRA. Det er hun takknemlig for. Skolen er liten og har elever fra svært forskjellige bakgrunner og med ulike forutsetninger. De har ett klasserom for 32 elever, og de er to lærere under opplæring. Hun håper at de snart kan dele elevene inn i to grupper basert på alder og tilegnet kunnskap. Slik vil det være mer oversiktlig og mulig å undervise målrettet, mener hun.
Foreldrene ved skolen tar aktivt del og støtter arbeidet sammen med ADRA. Nylig har samarbeidet fått til et lite hus til de to lærerne for at de skal ha et bedre sted å bo. Foreldrene går også rundt og verver og oppmuntrer flere til å støtte den lille skolen og til å la barna komme til skolen – uansett om de har gått på skolen tidligere eller ei.
Rus og alkohol er et betydelig problem i dette rotløse samfunnet med mange flyktninger. Etter at ADRA bygde skoler i området, blant annet en yrkesskole, har flere av de unge sluttet å drikke og røyke og heller kommet tilbake til skolen. Flere av elevene får fortsette på ADRAs nye yrkesskole der de kan lære søm, sveising eller hårklipp. Slik får de mulighet til en framtid.
Naw Htoo Wah Paw (lærer, helt til venstre i bildet) er 28 år, og nest eldst av fire søsken, to brødre og en søster. Den eldste broren døde tragisk dette året. Tungt forbruk av narkotika og alkohol var bakenforliggende årsak.
Tekst: ADRA Myanmar | ADRA Norge, Gry Haugen
Foto: ADRA Myanmar
ADRA Norges utdanningsprogram i seks land har som målsetting at alle barn skal gå på skolen og lære. Pandemien har satt enkelte aktiviteter på pause, mens det meste av byggearbeid stort sett har kunnet fortsette i mange prosjektområder. Covid-19 har rammet arbeidet i alle samarbeidslandene på ulikt vis, men vi har kunnet intensivere informasjonsarbeidet mot smitte med et fornyet fokus på helse og hygiene. Vi har bidratt med teknologiske løsninger for undervisning i flere fag gjennom radio og undervisningsprogrammer på pc og telefon. Dette er kjente hjelpemidler som vi vil fortsette å bruke og videreutvikle.
Fattigdom, krig og konflikt hundrer mange barn fra å gå på skolen. Det er behov for skoler og kvalifiserte lærere. Å tilhøre en etnisk eller religiøs minoritet kan hindre utdanningsmuligheter for barn og ungdommer. Mange steder holdes så mange som 50 % av barna med fysiske og mentale funksjonsnedsettelser utenfor skolen. Alternativet til skolegangen for mange barn og tenåringer, er tidlige ekteskap og graviditet, barnearbeid eller å bli vervet til soldattjeneste.
ADRA er Adventistkirkens bistandsorganisasjon som arbeider i 120 land. Vår oppgave er å tjene mennesker – så alle kan få de mulighetene i livet som Gud ønsker. Vi hjelper mennesker i nød uavhengig av alder, kjønn, etnisk bakgrunn og politisk eller religiøs tilhørighet. ADRA Norges programmer legger særlig vekt på å bedre kvinners og barns arbeids- og livssituasjon gjennom kvalitetsutdanning og livslang læring for alle.
*Teologiutdannelsen til Naw Htoo er fra en baptistskole i Mae La flyktningleir.