Utdanning er en menneskerettighet, et offentlig gode og et offentlig ansvar. FNs generalforsamling har bestemt at 24. januar er internasjonal utdanningsdag for å markere viktigheten av utdanning. UNESCO, «United Nations Educational Scientific and Cultural Organization» oppfordrer til å investere i mennesker og dermed prioritere utdanning.
UNESCO sier at 244 millioner barn og unge står utenfor skolen. Samtidig er det 771 millioner voksne som ikke kan lese eller skrive. Uten inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning og muligheter for livslang læring for alle, vil mange ikke ha muligheter til å bryte ut av fattigdomssirkelen og oppnå like kår. Millioner av barn, unge og voksne vil fortsette å stå utenfor. Læring styrker mennesker, beskytter planeten, bygger samfunn og fremmer fred.
Mindre enn 40 % av jentene i Afrika sør for Sahara fullfører ungdomsskolen. Rundt fire millioner barn og ungdom som er på flukt, fullfører skolegangen. Et barn som ikke går på skolen er mer sårbart for situasjoner med moderne slaveri, menneskesmuglere og rekruttering fra militser. De har økt risiko for tidlige ekteskap, tenåringsgraviditeter og barnearbeid.
Som ADRA kan vi ikke akseptere at barns rett til utdanning blir krenket, og vi engasjerer oss som et globalt ADRA-nettverk for å forbedre tilgangen til utdanning og kvaliteten på utdanningen.
Pandemi, krig og katastrofer fører til kriser for barn og unges utdanning:
På den internasjonale utdanningsdagen ønsker vi sammen med UNESCO å understreke viktigheten av å investere i mennesker ved å prioritere utdanning. Det ligger mye kraft i utdanning. Hvis alle jenter fullførte videregående opplæring, ville det vært 49 % færre barnedødsfall, 64 % færre tidlige ekteskap og 59 % færre tenåringsgraviditeter. Jenter med utdanning tjener i snitt opp mot 45 % mer enn en kvinne uten utdanning.
ADRA ønsker at alle barn i alle land skal få skolegang. Vi oppfordrer at det globale samfunnet til å ta alle mulige skritt for å sikre at alle barn kan gå på skolen, fullføre utdanningen sin og få en lysere fremtid. Det innebærer en anerkjennelse av verdien og potensialet til hvert enkelt barn. Alle barn er Guds barn – dyrebare i hans øyne – og fortjener muligheten til å leve et liv i verdighet med mening, fri fra utnyttelse og fattigdommens lenker.
I 2021 gjorde ADRAs støttespillere og deres gaver det mulig for ADRA å gjennomføre mer enn 179 utdanningsprosjekter rundt om i verden, og dermed påvirke direkte 547 816 liv. Mange flere vil påvirkes indirekte som resultat av arbeidet. Utdanningsprosjektene har fått barn tilbake til skolen og inkludert barn med spesielle behov. Det har blitt mer skolemat, særlig i områder som er berørt av sult. Utdanningsprosjektene omfatter grunnleggende og videregående opplæring med blant annet yrkesopplæring. ADRA har bistått land med utvikling av læreplaner der målet er kvalitetsutdanning for alle. ADRA jobber helhetlig og samfunnsbyggende og motiverer foreldre til å sende barna til skolen.
Kilder:
https://www.unesco.org/en/days/education
https://inschool.adra.org/petition/support-the-campaign/the-school-effect
https://www.adranorge.no/wp-content/uploads/2023/01/IMG_20200217_075154-300×150.jpg