Saw Htee Kuh Wah vokste opp i en kristen familie med moren, to brødre og 3 søstre. Faren døde da han gikk i tredje klasse, og årene som fulgte ble tung for familien. Men heldigvis fikk Saw Htee fortsette på skolen til han var ferdig med en grad på universitetet. Siden fikk han jobb som lærer ved South East Adventist Seminary nær Hpa-An i Karenstaten i Myanmar.
Da han hadde vært lærer i fem år, fikk han ny jobb i Adventist Community Services (ACS) som feltkoordinator. Han følte ikke selv at han hadde den kunnskapen og erfaringen som skulle til, særlig med tanke på lederskap og undervisning av andre lærere. Han var litt bekymret, men mest var han motivert. Siden ADRA samarbeider med ACS om utdanningsprogrammet, fikk Saw Htee mulighet for å være med i den delen som videreutdanner lærere. Her fikk han nyttig og praktisk undervisning som skulle vise seg å bli viktig for den kommende jobben. Med ny kunnskap kunne han møte undervisningsrollen med ny selvtillit.
De forskjellige kursene som Saw Htee var med på, handlet om elevsentrerte og trygge skoler, moderne undervisningsmetodikk og didaktikk. Han gjennomgikk kurs i beskyttelse av sårbare barn. ADRA samarbeider med Zabai som tilbyr programmer for e-læring, og Saw Htee fikk dra nytte av alt. “Ingen kan stjele kunnskapen og det jeg har lært,” sier Saw Htee.
Kunnskap vokser og trives best når den deles. Etter grundig kursing, kunne Saw Htee undervise andre lærere. I første omgang gjorde han det for lærerne på tre av skolene til Adventist Community Services ut i fra det han selv hadde lært. Undervisningen ble tatt meget godt imot. «Læring er en livslang prosess,» sier Saw Htee Kuh Wah. «Jeg elsker å lære! Takk for muligheten til å lære metoder og læringsstrategier som jeg kan videreføre til lærere og klasserom.»
Myanmar er i dag sterkt preget av konflikt etter miitærkuppet, og korona. Når situasjonen tillater, vil Saw Htee fortsette undervisningen for lærere på andre skoler. Han vet at han har mye å dele. Skolene og barna vil dra stor nytte av at lærerne får del i denne kunnskapen. Siden 2018 har ADRA kurset 15 600 lærere i Myanmar.
SEAQE er akronymet som beskriver innholdet i ADRAs utdanningsprogram: Strengthening Equity, Access and Quality in Education – som betyr å styrke rettferdig tilgang og kvalitet i utdanningen. Programmet er støttet fra Norad, Hjelpeaksjonen og givere i Norge.
Tekst: Saw Zaw Htike Htwee, Monitoring officer SEAQE 2, ADRA Myanmar. Oversatt og redigert av Gry Haugen, ADRA Norge