Hvordan støtter og hjelper vi barn, og hvordan er vi gode ledere i og utenfor klasserommet? Dette var tema for ADRA Norges møte med lærere og utdanningsledere i Niger, Mali og flere andre samarbeidsland da klasseromsledelse og positiv disiplin stod på agendaen.
På forhånd var instruktørene i Norge spente på hvordan det ville gå med digitale møter og gruppearbeid over såpass mange dager, men responsen og deltagelsen var meget god, forteller Anine Lauterer og Øystein Kolstad som ledet kurset fra ADRAs kontor i Norge. Målet med kurset var å skape bevissthet og holdninger knyttet til disiplin og klasseromsledelse.
Kurset bestod for en stor del av praktiske aktiviteter og øvelser. Det ble vist til forskning om hvordan barn tar skade av kroppsstraff og til hvordan positiv disiplin vil hjelpe barn i et lengre perspektiv.
Deltakerne studerte barns oppførsel i klasserommet og hvordan atferden kan kommunisere barns mentale tilstand, tidligere traumer, skjulte lærevansker og andre sosiale utfordringer.
Videre ble det drøftet hvordan tålmodighet, forståelse og positiv ledelse på sin side oppmuntrer ønsket oppførsel og reduserer uønsket atferd og identifiserer underliggende lærevansker.
ADRA Niger og ADRA Mali samarbeider med lærerutdanningsavdelingene som ligger under Utdanningsdepartementet i landene. ADRA har også innledet samarbeid direkte med flere lærerutdanningsinstitusjoner i de to landene.
Deltakerne på kurset for Sahel med Niger og Mali, var personell med ansvar for sikkerhet og trygghet for barn, utdanningsspesialister fra ADRA, ledere fra utdanningsdepartementet og representanter og fagpersoner fra forskjellige lærerutdanningsinstitusjoner, inkludert rektor for lærerutdanningen i Timbuktu, Mali. Disse deltagerne vil fra sin side være ansvarlige for å videreformidle det de har lært til lærere som til daglig jobber i skolen.
Kurset er et eksempel på hva ADRA gjør for å bygge kapasitet og kvalitet i utdanning sammen med våre partnere.
Tekst og foto:
Gry Haugen
Britt Celine Oldebråten (headerbilde)