Denne uka har ADRA bidratt til en kronikk publisert i avisa Bistandsaktuelt , et åpent brev til statsministeren og utviklingsministeren for å sette fokus på et fornyet behov for engasjement for utdanning for alle under og etter koronapandemien:
KALLER TIL INTERNASJONAL DUGNAD FOR UTDANNING FOR ALLE:
Ingen vil være lederen som ikke vil prioriterte barns skolegang.
Ingen vil hindre at barn får muligheten til å vokse opp til å bli leger, klimaforskere, dommere, diplomater, lærere, fredsmeklere, havforskere eller politikere.
Ingen vil ønske å sitte på innbytterbenken når kampen spilles.
Statsministeren brukte deler av nyttårstalen til å snakke om hvorfor det er så viktig at jenter får utdanning. Utviklingsministeren har særlig gjort mye for utdanning for barn og unge i krise og konflikt. Sjelden har deres sterke engasjement for global utdanning vært mer nødvendig enn nå.
Kronikken er publisert i Norads magasin Bistandsaktuelt 18. juni 2020, Av Ledere i 12 organisasjoner (Lenke nederst i artikkelen)
Koronastengte skoler og universiteter har medført en alvorlig inngripen i retten til utdanning for mer enn en milliard barn og unge over hele verden, og uteblivelsen fra skolen kan bli permanent for mange. Det rammer jenter og verdens fattigste hardest. Ti millioner jenter står i fare for å aldri komme tilbake på skolen, blant annet som følge av barneekteskap, barnearbeid og tenåringsgraviditeter. Bruddet med retten til utdanning har enorme konsekvenser for hver enkelt, og er også alvorlig for samfunnet som helhet når millioner av barn blir tvunget til å avbryte grunnutdanningen. Fremgangen for å nå bærekraftsmålet om å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle ser ut til å settes kraftig tilbake.
Største utfordringen på mange tiår
Utdanningssektoren står ovenfor den største utfordringen vi har sett på mange tiår, men også den største muligheten til å mobilisere til handling. Det er nå Norge kan vise lederskap i praksis og gripe muligheten som ligger der så åpenbar. Dere har det som skal til, og kan også mobilisere utover utdanningssektoren: Statsledere og finansministere har makt til å bevilge budsjetter og sette prioriteter.
Statsministeren leder også FNs pådrivergruppe for bærekraftsmålene; en god plattform for å mobilisere til handling. Vi har sett deg overrekke bærekraftsballen til mange innflytelsesrike mennesker. Nå håper vi at du vil gjøre det igjen.
Plukk opp ballen
Kjære statsminister, vi ber deg om å plukke opp ballen og fortelle verden hva DU vil gjøre for å sikre retten til utdanning. Og så ber vi deg sende utfordringen videre: Hva vil Tysklands forbundskansler gjøre? Hva vil presidenten i Nigeria gjøre? Hvordan vil Indias statsminister bidra? Gjennom en digital stafett kan dere samle konkrete løfter for hvordan vi sammen og hver for oss skal sikre retten til utdanning!
Hvordan skal vi få alle tilbake på skolen? Og hvordan skal hver enkelt statsleder prioritere utdanning i budsjettene frem mot 2030? Vi har troen på at en utdanningsdugnad vil fungere! Ingen vil være lederen som ikke prioriterte barns skolegang. Ingen vil hindre at barn får muligheten til å vokse opp til å bli leger, klimaforskere, dommere, diplomater, lærere, fredsmeklere, havforskere eller politikere. Ingen vil ønske å sitte på innbytterbenken når det først spilles.
Sivilsamfunnet står klare til å mobilisere og gi vår fulle støtte. Vi er 12 organisasjoner som jobber med retten til utdanning hver dag, men vi har aldri vært mer bekymret for ivaretakelsen av barn og unges rett til utdanning enn nå.
Kronikken ble opprinnelig publisert i avisa Bistandsaktuelt 18. juni 2020:
https:///arkiv-kommentarer/2020/verden-roper-etterlederskap-innen-utdanning/