Vi er vitne til det største antall flyktninger i historien. 70,8 millioner mennesker er på flukt globalt. Det er 2,3 millioner flere mennesker enn sist år. Halvparten er barn. Flyktninger er ikke statistikk – men mødre, fedre og barn som har fått livene snudd opp ned på grunn av forfølgelse, konflikt, vold og menneskerettighetsbrudd.
12-åringen Gatatl fra Maiwut i Sør-Sudan er et av barna bak de store tallene. På tross av flukt fra skuddvekslinger, manglende skolebøker og generell fattigdom holder gutten stadig fast i drømmen om utdanning. ADRA jobber for å imøtekomme Gatatls og mange andre barns høyeste ønske; å få gå på skolen.
For noen måneder siden befant Gatatl og de andre barna på skolen seg ufrivillig under åpen himmel i nesten fire uker. Enda en gang måtte sivilbefolkningen flykte ut i jungelen etter skuddvekslinger mellom stridende grupper. Gatatl klarte å få med seg sine mest verdifulle eiendeler: skoleboka og et par bukser. Han er lei seg for at boka ble ødelagt av regnet.
Så lenge de hørte lyden av geværer, bodde kvinner, barn og eldre i jungelen uten ly fra sol og regn i de forferdelige ukene. De hadde ikke myggnetting, ikke noe å sove på, ikke rent vann og ikke annen mat enn det de kunne finne av ville planter.
Dette er hverdagen til internflyktninger i Sør-Sudan og mange andre land. For å sette fokus på den presserende situasjonen, har Adventistkirken og ADRA globalt, bestemt at sabbaten nærmest Verdens flyktningdag 20. juni, skal være en sabbat der kirkene har et spesielt fokus på flyktninger og hva vi kan gjøre. Her finner du ressurser som du kan ta i bruk i din kirke eller gruppe – eller dele personlig på sosiale medier:
Forandring starter med bevisstgjøring. Internasjonalt er utdanning for alle vårt fokusområde de neste tre årene. Du kan støtte dette ved å signere ADRAs globale underskriftskampanje for utdanning:
Takk for at du er med og støtter ADRAs arbeid for flyktninger og hjelper til å sette søkelyset på denne utfordrende situasjonen. Du gir barn som Gatatl framtidsmuligheter ved å hjelpe dem med skolegang og psykososial støtte for å bearbeide alt de har opplevd så langt i sine unge liv.