Av Tor Tjeransen, Styremedlem ADRA Norge
Utdanningsorganisasjoner og samarbeidspartnere som arbeider i det globale sør må tenke nytt om hvordan de måler resultater. Det var hovedbudskapet fra Kabira Namit fra Oxford University og utdanningsspesialisten Catherine Johnston, da de nylig møtte sentrale aktører innen bistands- og utdanningsfeltet på et seminar i regi av ADRA Norge og Norad i Oslo.
– Kan vi egentlig måle læringsutbytte presist med de verktøyene vi bruker i dag? spurte Namit.
Han mente at standardiserte måleverktøy som Early Grade Reading Assessment (EGRA), Early Grade Mathematics Assessment (EGMA) og International Development and Early Learning Assessment (IDELA) har begrenset treffsikkerhet.
– Disse testene har verdi, men de fanger bare opp en liten del av hva en god utdanning er, sa han.
Ikke tilpasset lokale forhold
Namit, som har over ti års erfaring fra arbeid med læringsvurdering i Afrika sør for Sahara, Stillehavsregionen og Midtøsten, understreket at testverktøyene ofte ikke er tilpasset lokale forhold. Det fører til at dataene som samles inn, verken blir presise eller sammenlignbare.
– Datainnsamlerne har ikke alltid nødvendig opplæring eller verktøy for å sikre nøyaktige målinger. I tillegg gjennomføres mange utdanningsprosjekter i områder preget av konflikt eller naturkatastrofer, der skolegangen lett blir avbrutt, forklarte han.
Han advarte også mot det såkalte fade out-fenomenet: at læringsgevinster forsvinner over tid.
– Altfor få organisasjoner vender tilbake for å måle effekten etter noen år, og dermed mister vi viktig kunnskap om hva som faktisk virker, sa Namit.
Han oppfordret derfor organisasjonene til å kombinere kvantitative data med mer helhetlige vurderinger.
– Vi trenger et bredere, mer nyansert syn på hva læring er, og hvordan vi måler den, slo han fast.

Utdanningsspesialist Catherine Johnston (til venstre) og Verdensbank-konsulent Kabira Namit fra Oxford-universitetet, oppfordret bistandsorganisasjoner til å tenke bredere om læringsvurdering under et seminar arrangert av ADRA og Norad, 24. november.
Foto: Tor Tjeransen
RAISE-rammeverket – Fire nøkler til læring
Catherine Johnston, som har lang erfaring med lærerutdanning og grunnopplæring i utviklingsland, presenterte et alternativ til dagens målesystemer, nemlig RAISE-rammeverket – et system som vurderer fire kjerneområder: gjennomføring (retention), oppmøte, interesse/engasjement og sosial-emosjonell trivsel.
– Dagens målinger er for smale, men løsningen er ikke å skrote dem – det handler om å utvide dem, sa Johnston.
Hun påpekte at de fire indikatorene både kan observeres, måles og følges opp på skolenivå:
• Gjennomføring/Retensjon: Måler om elevene fullfører skolegangen. Fullført utdanning reduserer ulikhet og bidrar til å bryte fattigdomsspiralen.
• Oppmøte: Elever som kommer på skolen, lærer mer. Langvarig fravær øker risikoen for frafall.
• Interesse: Engasjement og nysgjerrighet gir tilhørighet og fremmer indre motivasjon for læring og utvikling.
• Sosial-emosjonell trivsel: Gode relasjoner og emosjonell trygghet styrker elevenes motstandskraft og evne til å ta kloke valg.
– Dette er kjente faktorer som ikke bare henger sammen med læring, men som er grunnleggende forutsetninger for læring, understreket hun.
Utover tall og tester
Johnston og Namit utfordret deltakerne på seminaret til å se forbi kortsiktige resultater i lesing og regning. De mener RAISE-rammeverket gir et mer helhetlig bilde av hva som kjennetegner reell utdanningskvalitet.
– Stadig oftere jobber vi i områder rammet av krise og konflikt. Da må vi være spesielt oppmerksomme på elevenes sosio-emosjonelle utvikling og barrierene som hindrer dem i å delta og engasjere seg på skolen, sa Johnston.
Seminaret hos Norad samlet en rekke norske bistandsaktører. Representanter fra Redd Barna, Plan International Norge, Right to Play Norge og Utdanningsforbundet bidro med sine perspektiver på tematikken under seminaret.
ADRA Norge jobber sammen med Namit og Johnston for å teste RAISE-rammeverket i arbeidet med utdanning i land med krise og konflikt. – Dette hjelper oss å gjøre historier om menneskelig utvikling synlig i data vi samler, sier Lena Sømme, generalsekretær i ADRA Norge. – Utdanning er aldri «bare» lese- og skriveferdigheter. Utdanning er trygghet, sosial utvikling og forberedelse til sunn samfunnsdeltakelse. Dette må inkluderes i faktagrunnlaget vårt.»
Da seminaret ble rundet av, oppsummerte Gerd-Hanne Fosen, fagdirektør for utdanning og forskning i Norad, diskusjonene med et viktig poeng:
– Dette er ikke argumenter mot målinger, men en påminnelse om å ha ydmykhet for hva dataene faktisk forteller oss, avsluttet hun.

