I november gjennomførte ADRA et kurs i «Inkluderende utdanning for lærere» for representanter for utdanningsmyndighetene i Mali. Kurset vil bli en del av lærerutdanningen i landet.
– Jeg har vært på mange kurs med bistandsorganisasjoner, men ingen med så høy kvalitet som dette. Det var karakteren Anine Lauterer fra ADRA Norge fikk fra M. Traore, opplærings- og inkluderingsansvarlig i Kunnskapsdepartementet i Mali, etter tre dagers intens undervisning av folk med ansvar for lærerutdanning i Mali. Disse personene skal formidle kursinnholdet videre til lærere i landet.
Elever med spesielle behov må inkluderes
Anine Lauterer var i Mali for å følge opp utdanningsprogrammet som ADRA driver i 25 skoler i Timbuktu-regionen i det nordlige Mali.
Et av målene med kurset har vært å formidle undervisningsmetoder som vil favne alle elevene, også dem med spesielle behov.
– Vi ønsker at lærere skal gjennomføre undervisningen på en slik måte at ingen elever ekskluderes eller trenger å bli tatt ut av klassen, forteller Lauterer, som selv er spesialpedagog med lang erfaring fra den offentlige skolen i Norge.
Kurset for lærere er utviklet av medarbeidere i ADRA Norge i samarbeid med kolleger i sør. I utformingen av kurset har det vært viktig å finne fram til relevant forskning også fra det afrikanske kontinentet. – All undervisning må tilpasses lokale forhold og kultur, sier Lauterer.
En av de sju modulene i kurset, handler om sosial kompetanse. Når Lauterer underviser i dette temaet, viser hun blant annet til metoder brukt i både Finland og i Kamerun. Kursdeltakerne får så i oppgave å foreslå hvordan de vil tilpasse innholdet i Mali. Etter hvert som mange lærere gjennomfører kurset i inkluderende utdanning, vil myndighetene få innspill fra mange miljøer og ha et godt grunnlag for å inkludere de tilpassede metodene i lærerutdanningen i Mali.
Sikkerhetsutfordringer
Timbuktu-regionen har store sikkerhetsutfordringer. Mangelen på lærere skaper store utfordringer med å gi god undervisning til barna. Det er ikke uvanlig at lærere har klasser på 100 elever. ADRA arbeider aktivt sammen med regionale og nasjonale skolemyndigheter for å øke lærertettheten.
Takket være et tettere samarbeid mellom regionale utdanningsmyndigheter og Kunnskapsdepartementet i Mali, har det blitt opprettet lærerutdanning nær prosjektområdet. Utdanningen kan gjennomføres som deltidsstudium. Dette er svært viktig for de mange ufaglærte lærerne i regionen. På grunn av lærermangelen, har ADRA tidligere ansatt 45 ufaglærte lærere og sendt dem ut i skolene etter at de har fått styrket sin kompetanse. Disse lærerne kan nå få formell lærerkompetanse gjennom den regionale lærerutdanningen.
Skolene der ADRA arbeider i Timbuktu-regionen, ligger mer enn 1000 kilometer fra hovedstaden Bamako. Det er snakk om skoler med om lag 8000 elever til sammen. ADRA bidrar med å heve kvaliteten på utdanningen og å bygge nye skolebygg. Utdanningsprogrammet som ADRA driver i Timbuktu-regionen, er finansiert av Norad, fastgivere og ADRAs innsamlingsaksjon. Programmet har vært drevet i fem år.
I et møte som representanter fra ADRA nylig hadde med statssekretæren i Kunnskapsdepartementet i Mali, (Sécretaire Général du ministère de l’Education Nationale), pekte han på hvor viktig utdanning er for å motvirke radikalisering blant barn og unge.
– Takk for at ADRA har vært villig til å arbeide i et område der ingen andre organisasjoner er aktive innen utdanning, sa statssekretæren. Han mente at all utdanning i regionen stod i fare dersom ADRA skulle trekke seg ut.
ADRAs arbeid i Mali er en del av utdanningsprogrammet «Strengthening Equity, Access and Quality in Education – SEAQE», hovedsakelig finansiert av Norad og ADRAs givere. Programmet implementeres av ADRA i de ulike landene, i samarbeid med lokale utdanningsmyndigheter. Minst ti prosent av finansieringen kommer fra Hjelpeaksjonen, ADRA Norges årlige innsamlingsaksjon.
Mali har om lag 20 millioner innbyggere. 94 % av innbyggerne er muslimer, 2,8 % er kristne. Fransk er landets offisielle språk. Landet har 13 nasjonale språk i tillegg til ca. 80 andre mindre språk.
Skrevet av Tor Tjeransen Foto: ADRA