Da korona-pandemien for alvor begynte å bre seg i verden i mars måned, ble mange av skolene og yrkesutdanningssentrene som ADRA samarbeider med stengt – med hensikt å begrense smitte og utbredelse. Men de nye mulighetene for å lære ved hjelp av en telefon eller et nettbrett lar seg ikke stoppe av en pandemi.
Yrkesopplæring er en viktig del av ADRAs utdanningsprogram i Myanmar, og ADRA har fått mulighet til å gi utdanning gjennom en helt ny nettportal driftet av Zabai, som er et norskeid selskap. Da skolene ble stengt var ADRA raskt ute med å vise lærere på yrkesfag hvordan de kunne melde elever på kurs og deretter følge opp elevene underveis.
Telefoner finnes nesten overalt
Jonathan Telfer fra ADRA sier at selv om skolene er stengt, er det viktig å ikke gi opp ungdommenes utdanning som de er så godt i gang med: «Telefoner finnes nesten overalt. ADRA har jobbet med Zabai for å utvikle e-læring som skal komplettere undervisningen på de yrkesskolene vi samarbeider med. Nå når skolene er stengt, ville vi benytte mulighetene med e-læring og utvikle det videre, slik at flest mulig av de elevene som skulle ha vært på skolen, likevel får et tilbud med relevante nettbaserte fag,» sier Telfer.
Zabai: Betydelig økt interesse for e-læring
Ivar Viktil, daglig leder og grunnlegger av Zabai, forteller til ADRA at Zabai merker en betydelig økning for interessen av e-læring etter at pandemien og tiltakene mot smittespredning ble satt i verk. Viktil har lenge vært klar på at digitale læringsløsninger vil utgjøre en viktig forskjell i opplæringen av ungdom i utviklingsland fremover: «Vår oppgave er å bidra til å gjøre undervisningsmateriell av god kvalitet tilgjengelig. Vi gjør det ved bruk av e-læring og videoleksjoner som blir distribuert på en digital plattform spesielt utviklet for utviklingsland
Egen portal for ADRA
De første kursene ble ferdigstilt våren 2020, og er lagt ut på en egen side på Zabais nettportal for ADRA: https://adra.zabai.org/. I tillegg til disse kursene, er det også mulig for ADRA å bruke andre kurs som Zabai har utviklet sammen med andre partnere; yrkesfaglige kurs innen økonomi, hotell og restaurant, grunnleggende engelsk og livsferdigheter.
Gjennom kurs for lærere og elever har dette arbeidet potensiale til å styrke utdanningen til mer enn 226 000 elever som omfattes av ADRAs utdanningsprogram i Myanmar, Etiopia og Somalia. I tillegg kan flere kurs deles fritt, og på den måten hjelpe mange flere. «For ungdommer som ikke kan gå på skole og studere, eller reise vekk for å finne arbeid, er kursene med på å gjøre hverdagen meningsfull og innholdsrik,» sier Jonathan Telfer i ADRA.
Historien: Det skjedde ikke over natten
ADRA Norge har siden 2014 hatt et fokus på innovasjon og nytenkning knyttet til hvordan vi gir bistand til utviklingsland. ADRA fulgte Norads nysatsning, som de kalte Innovasjon 2030, og i 2016 ble det bevilget midler til et jobbskapingsprosjekt sammen med et privatfirma. Det viste seg raskt at prosjektpartneren ikke kunne fortsette sin virksomhet i Myanmar, og prosjektet ble derfor avsluttet før det begynte. Da en ny mulighet for å søke om tilsvarende midler kom i 2017, valgte ADRA å samarbeide med Zabai om en søknad med formål å gi e-læringstilbud til yrkesutdanningselever i Myanmar. Selv om søknaden kom høyt opp, kom den ikke med blant prosjektene som fikk innvilget midler våren 2018.
Samtidig, i 2018, inviterte Zabai ADRA til å bli med på en ny søknad, denne gangen rettet mot Innovasjon Norge. Prosjektets mål var å etablere en nettportal der e-læringskurs kunne lagres og distribueres, og samtidig gi mulighet til å følge opp brukere. Prosjektet ble godkjent av Innovasjon Norge høsten 2018, og ble en integrert del av ADRAs utdanningsprogram SEAQE 2, (Strengthening Equity and Access in Education), som begynte i mars 2019. Mens Zabai utviklet og testet portalen, inngikk ADRA nye avtaler for utvikling av tre e-læringskurs. Disse kursene er Digitale ferdigheter og Entreprenørskap, rettet mot yrkesfag-elever. Et annet aktuelt kurs for lærere formidler moderne undervisningsstrategier og hvordan lærere kan inkludere elevene i undervisningen og oppmuntre til kritisk tenkning, deltagelse og samarbeid.